Черноморски градини

Черноморски градини

Черноморски градини

Текст: Ана Сенкова

ИМЕТО НА СЪР НОРМАН ФОСТЪР Е МОЖЕ БИ ПЪРВОТО, КОЕТО НАУЧАВАТ СТУДЕНТИТЕ ПО АРХИТЕКТУРА В БЪЛГАРИЯ (А НАЙ-ВЕРОЯТНО И ПО СВЕТА). ТОЙ Е ЧОВЕКЪТ, ПРОЕКТИРАЛ КУПОЛА НА РАЙХСТАГА В БЕРЛИН, MILLENIUM BRIDGE В ЛОНДОН И ЧИСТО НОВИЯ СТАДИОН УЕМБЛИ. ИЗВЕСТЕН Е С ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНИТЕ СИ И ЕНЕРГОЕФЕКТИВНИ КОНСТРУКЦИИ ВЪВ ВРЕМЕ, КОГАТО НИКОЙ НЕ СЕ ТРЕВОЖИ ОСОБЕНО ЗА “ДРЕБОЛИИ” КАТО ПАРНИКОВ ЕФЕКТ И ОЗОНОВА ДУПКА. ОСВЕН, ЧЕ Е ПЕЧЕЛИЛ НАГРАДАТА ПРИЦКЕР (НЕЩО КАТО ОСКАР ЗА АРХИТЕКТИ), ФОСТЪР ИМА РИЦАРСКО ЗВАНИЕ, ПОЛУЧЕНО ОТ АНГЛИЙСКАТА КРАЛИЦА ПРЕЗ 1990. ВСИЧКИ ТЕЗИ ФАКТИ ОБЯСНЯВАТ ЛЕКАТА ЕУФОРИЯ, КОЯТО ОБЗЕ АРХИТЕКТУРНАТА КОЛЕГИЯ (И ЧАСТ ОТ ПОЛИТИЧЕСКИЯ ЕЛИТ) ПРИ НОВИНАТА ЗА ПРИСТИГАНЕТО МУ У НАС. ОЩЕ ПОВЕЧЕ ЧЕ ТЯ БЕШЕ ПРИДРУЖЕНА С ГРАНДИОЗНА ИЗЛОЖБА И ЧИСТО НОВ ИДЕЕН ПРОЕКТ, РАЗПОЛОЖЕН НЕ КЪДЕ ДА Е, А НА НАШИЯ ЧЕРНОМОРСКИ БРЯГ.

МЯСТОТО. Великият архитект и неговият екип ще се вихрят в долината на река Карадере на север от град Бяла. Там ще се появи ваканционно селище, или по-скоро пет такива – всяко със собствена концепция и облик. Идеята е да се създадат алтернативни модели на обитаване според предпочитанията на бъдещите жители. Например Небесното селище е разположено на хълм с чудесна гледка към морето за хора със склонност към съзерцателност и философски размисли. Морското е на самия бряг и съвсем в центъра на събитията, а Горското е малко по-отдалечено от останалите и тези, които търсят усамотение сред природата, ще се почувстват в собствени води.

ЗЕЛЕНИНАТА. Най-важното от всичко е, че ще бъде здравословно, екологично, с нулеви въглеродни емисии и такъв тип застрояване, което максимално щади съществуващата растителност. За тази цел множество екипи от специалисти са проучвали откъде духа вятърът, накъде се стичат поточетата в района и как точно да се терасира теренът, така че в дворовете на бъдещите къщички да има от уникалните широколистни дървета, които растат в района. Толкова задълбочено проучване и прецизност при избора на застрояване е нещо съвсем ново за регион, в който се строи безогледно и ненаситно. Всъщност от ателието на Фостър са отказали да използват максимума от нормативно позволените параметри като са редуцирали застрояването до степен, която е достатъчно комфортна за обитаване и щади природните ресурси на мястото.

АРХИТЕКТУРАТА. В проекта Черноморски градини най-после ще видим адекватна интерпретация на възрожденските традиции в градоустройството и архитектурата. Интересно е, че човек, който за първи път се сблъсква с културата на региона, успява толкова добре да пресъздаде духа му. Това се дължи до голяма степен и на арх. Георгий Станишев, който заедно със своя екип участва активно в проучването и проектирането на комплекса, и ни разказа на какво ще заприлича Карадере след Фостър.

Как се случи така, че архитект от ранга на Норман Фостър бе привлечен да проектира в България?

Днес големите градове колекционират работите на първокласните архитекти, и то не само развитите западноевропейски столици, но и градовете в Централна и Източна Европа. В Будапеща се правят проекти от Ван Егераат и Заха Хадид, за Москва и Петербург проектират Рем Кулхас, Фон Мос и Норман Фостър, в Прага ходят туристи не само заради средновековните й паметници, но и за да видят архитектурния шедьовър на Франк Гери, а Берлин отдавна работи като музей на авангардната модерна архитектура. Инвеститорите от цял свят отдавна са преценили, че първокласната архитектура и световноизвестното име не само гарантират качеството и публичния престиж на проекта, но и поддържат високите цени на самия продукт. Възлагането на проекта на бюрото на Норман Фостър е предопределено от целта на инвеститорите – ББТ Проджект, да изградят еталонна среда в един чувствителен и много опорочен от нискокачествено презастрояване район, какъвто е нашето крайбрежие. Идеята е не само да се запази природната първичност, но и да се експериментира с нов модел за интерпретация на българските архитектурни традиции.

Каква е вашата роля в проекта?

Foster and Partners има проекти в над 50 страни от цял свят и във всяка работи с избрано архитектурно бюро, изпълняващо ролята на регионален архитект. Обемът на работата грубо се разделя 50 на 50. Целта на нашата работа на този първи етап бе да съставим задание за проект за петте селища на Черноморски градини и да създадем нещо като каталог от модели и прототипи, свързани с българското, в по-широк план – с балканското, или дори със средиземноморското селищно пространство.

С какво Черноморски градини е различен от останалата архитектура по морето?

Уникалността му е в няколко основни елемента като: зелено планиране и зелена архитектура, които развиват свойствата на съществуващата природна среда; урбанистична система, която е удобна и адекватна и за зимния, и за летния сезон; структура, която създава усещането за местни автентични традиции, за място, в което се предлага разнообразие от алтернативни типове съществуване, стилове на живот и съответните им типове жилища и обслужващи системи.

Кое е “зеленото” в архитектурата на проекта?

Foster and Partners е компанията, която най-рано в Европа (още през 70-те години на миналия век) въвежда природосъобразността на архитектурата като основен постулат в проектната си стратегия. Целта на този проект е да вгради нова урбанистична структура, без да се наруши съществуващото екологично равновесие. Акцентът пада върху ландшафтното оформяне на територията, като задължително условие бе да се запази горският масив.

При създаването на такава голяма структура има риск тя да стои като нещо чуждо и да не се интегрира добре в средата. Как ще се избегне това?

Селищата се формират не като комплекси, а като организ ми, които притежават качествата на спонтанно исторически възникнали и развили се системи. Проектантите си поставиха свръхзадачата да вградят в пространството около Карадере селища, които да притежават степен на автентичност, която да създава усещането, че винаги са били там.

В света съществуват 10-15 крупни архитектурни бюра, които тласкат и разширяват границите на архитектурата – някои ги наричат starchitects. Заедно с плеяди от по-малки експериментални студия от по-младото поколение тази група може да бъде идентифицирана като архитектурен авангард. Tази и миналата година в рамките на програмата Седмици на европейската архитектура в София представихме двама архитекти от тази класа – Заха Хадид и Норман Фостър. Този полюс на авангардните търсения в съвременната архитектура се уравновесява от един друг, който е по-комерсиален. Той се формира около бизнес ориентираните компании на крупни глобално работещи архитектурни бюра като HML, NBBJ, SOM. Не, че те са лоши, но техният фокус не е върху експе рименталното и новаторското, а върху добре свършената работа в рамките на комерсиалния интерес. В общи линии те повтарят модните тенденции, които всъщност са зададени от архитектите авангардисти. В крайна сметка разликата е като между откривателството и репродуцирането, между марката и нейното подобие, произведено в Китай, между Джак Никълсън и Мики Рурк, между креслото на Мис ван дер Рое и неговото местно копие от свинска кожа… Първите правят изкуство, откриват нови хоризонти, задават тенденции, а вторите ги следват и копират. Нашата задача е да стимулираме влиянието на високата архитектура в България.

Реклами

Етикети: ,

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s


%d блогъра харесват това: